Sammanfattning och åsikter om AIKs Silly Season

Först och främst, ett bra tag sedan jag skrev här. Tappade motivationen rejält men i och med allt som händer i AIK nu känns det bra att skriva av sig lite. Dagens inlägg kanske kommer kännas lite rostigt men jag ska göra så gott jag kan. Idag kommer jag beröra AIKs Silly Season.

Inatt stängdes alltså transferfönstret och när vi summerar Allsvenskans affärer i allmänhet och AIKs i synnerhet har det varit väldigt innehållsrikt. AIK har totalt sålt spelare för över 50 miljoner, när hände det senast? Man har givetvis i och med det tappat spelarkvalitét men ajg tycker ändå att AIK gjorde rätt, varför kommer jag snart berätta.
Som alla säkert vet var alltså Teteh Bangura första man att lämna AIK, han gick till turkiska Bursaspor för omkring 25 miljoner vilket kan bli 35 om Bursaspor kvalar in till en europeisk turnering. Dessutom lyckades AIK få in en vidareförsäljningsklausul på hela 20% vilket är mycket bra.

Teteh Bangura kom till AIK i vintras för ungefär en miljon kronor från Köping. Folk såg honom då främst som en kompis till Mohamed men han visade sig vara så mycket mer. Ett drygt halvår senare ledde han Allsvenskans skytteliga på 15 mål på 17 matcher och såldes.
Teteh var givetvis väldigt viktig för AIK, en målskytt av rang vilket AIK inte haft på länge men hade jag valt mellan att Teteh och Mohamed skulle lämna så hade jag valt Teteh då Mohamed är viktigare för laget, han bygger upp hela anfallsspelet.
Näst på tur att säljas var nästa succéman, Mohamed Bangura. Han värvades också för cirka en miljon kronor från Värnamo och såldes för någon dag sedan till Celtic för ca 25 miljoner kronor och vidareförsäljningsklausul på 15%.
Priset hade kunnat vara högre, men jag är trots allt nöjd över att AIK lyckades få in VFK på 15%, Mohamed har framtiden för sig och det förvånar mig inte om han säljs dyrt inom ett par år.
Alltså har AIK värvat två Bangura det senaste året för sammanlagt två miljoner kronor, en av dem räddade AIK kvar i Allsvenskan och har i år varit en bidragande orsak till att vi ligger topp-3. Den andra har i år gjort 15 av AIKs mål och är också en bidragande orsak till att vi ligger där vi ligger.
Nu har de även sålts och AIK tjänar minst 50(!) miljoner på affärerna, inte alls omöjligt att det blir 60 och kanske till och med 70 om någon av dem säljs i framtiden.
Vi har gjort två fantastiska investeringar, som både hjälpt AIK till sportslig framgång men främst räddat ekonomin.
Det var enligt mig helt rätt att sälja båda. Teteh gav mycket pengar och Mohamed ville verkligen röra på sig.

En del folk klagar på Mohameds agerande men det kan jag verkligen inte förstå, han har gjort så mycket för AIK och förtjänar verkligen ett större lönekuvert och en bättre liga.
Vissa klagar även på ledningen, vilket bara känns oerhört otacksamt och bortskämt enligt mig.
De som klagar verkar helt ha glömt bort att för mindre än ett år sedan var AIK på väg ner i Superettan och riskerade att gå i konkurs. Nu är ekonomin fixad och vi ligger i toppen av Allsvenskan.

***
På värvningsfronten har AIK gjort klart med Lalawelé Atakora som lånas in till slutet av säsongen och AIK har option på att köpa loss honom i vinter. Han såg riktigt intressant ut mot Syrianska.
AIK har även gjort klart med Edward Owusu som anländer som bosman från BP i vinter. Verkar oerhört talangfull!
Man har även förlängt med Niklas Backman (2014), Martin Lorentszon (2014) och Nicklas Maripuu (2015).
Alla bra och kloka förlängningar, främst Backman som jag tror mycket på och hoppas att han stannar i AIK väldigt länge. Lorentszon har även varit bra senaste tiden och dominerade mot Syrianska!
AIK meddelade efter Mohamed Bangura-försäljningen att man inte kommer värva någon ersättare vilket jag tycker är rätt. En panikvärvning vore helt fel i nuvarande skede trots att det ser väldigt tunt ut på anfallssidan.

Kort sagt är jag nöjd med AIKs Silly Season, man har sålt dyrt och värvat billigt och talangfullt.
***
Har för övrigt skaffat twitter också, och går under namnet tankaromAIK. Använder det främst för att följa andra och komma med lite korta tankar om AIK. Har i nuläget endast två följare, så vore trevligt om fler följde mig.
***
Känns skönt att vara igång med bloggandet igen, hoppas att motivationen stannar länge.
Tack för allt

Kommentarer
Postat av: johan stenmark

mycket bra inlägg.



Och skänt att fler än jag har samma åsikter. Har stångat mig blodig emellanåt för just exakt dessa åsikter.



Trött på folk som dissar och inte tänker längre än vad stocken deras är.

2011-09-08 @ 16:38:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0