Nästa års AIK. Del 6.

Inte bloggat på ett tag, som sagt tidigare finns det inte särskilt mycket att skriva om men efter dagens fantastiska seger bjuder jag på ett inlägg.
Kan börja med lite smånyheter. Antonio Flávio har skrivit nytt kontrakt med AIK, och samtidigt blivit utlånad. Jag kommenterar det längre ner i inlägget.
Dulle Johnson har hittat en ny klubb i grekiska andradivisionen. Nu gråter han ut i expressen och lovar att stämma AIK och han berättar även att han hade självmordstankar när det var som mest problem.
Som vanligt är ingenting Dulees fel, och alla är skyldiga utom han själv. Trist att en så bra fotbollsspelare är en sån pajas utanför plan.
AIK Hockey vann äntligen en match och inte vilken som helst, utan mot serieledande HV71 idag. Lite folk på Hovet och död stämning trots att krigarna fullständigt spelade ut HV.

Ovanstående var inte direkt givande, säkert gammal skåpmat för de flesta men nu till det riktiga inlägget där jag ger min bedömning om AIKs spelare inför 2011, vilka jag tycker ska stanna och lämna.
Ikväll är det dags för sista delen där jag bedömer anfallarna.

Goran Ljubojevic #9. Kom till AIK: 2010. Kontraktslängd: 2011.
Kommentar: Goran Ljubojevic provspelade med AIK ett bra tag under sommaren 2010, han föjde med på träningslägret till Tjeckien där han gjorde ett gott intryck.
Goran är en targetspelare som sägs vara giftig på huvudet i boxen, men det fick vi inte se mycket av förra säsongen.
Ska jag sammanfatta hans fjolårssäsong passar ett ord väldigt bra. Katastrof.
Gorans kondition var brutalt dålig, förstatouchen, tekniken, passningsspelet, rörelsemönstret, ja det mesta var riktigt dåligt. Och huvudspelet visade han heller inte upp, kanske beroende på bristen på inlägg men targetspelet på huvudet varockså svagt.
Okej, var kanske lite väl hård i bedömningen, han gjorde ju trots allt mål och visade faktiskt potential.
Jag tror att med en hård försäsong, och tränad av Nebo så kan Goran blomma ut en hel del nästa säsong.
Använder AIK honom rätt kan han säkerligen göra 10 mål per säsong ungefär.
Goran har ett år kvar på kontraktet och nu är det prestera eller dra för kroaten som gäller.
Slutsats: STANNA!

(Klicka för större bild)

Antonio Flávio #11. Kom till AIK: 2009. Kontraktslängd: 2013.
Kommentar: Brassen kom som en skänk från ovan sommaren 2009. Han hade stor del i AIKs guld och gjorde en hel del viktiga mål.
Folk trodde att han skulle bli AIKs nästa storförsäljning, men sedan gick det utför. 2010 visade han var han kommer ifrån genom att ha gått upp rejält i vikt, skaffat en loj inställning och vara allmänt trött på kylan och att träna.
Flávio öppnade dock säsongen starkt genom att måla mot Göteborg i supercupen, men sedan gick det utför precis som för hela AIK. Tekniken var som bortblåst, och målen uteblev. Flávio agerade mestadels ytter förra året där han verkligen inte kände sig hemma.
Han blev en av hackkycklingarna säsongen 2010 och såg stundtals både uttråkad och ledsen ut när han spelade fotboll.
Jag tror att han likt Goran Ljubojevic hade utvecklats och återfått formen under Nebojsa Novakovic, men nu är han som nämnt utlånad.
Jag hade betydligt hellre sett en utlåning av tex Pontus Engblom och hade nog helst haft kvar Flávio.
Fördelen är att en tung lönepost tillfälligt försvinner.
Upptäckte att jag redan skrivit om Flávio som yttermittfältare, men nu är situationen annan och tar med det här också...
Slutsats: BORDE STANNAT!

(Klicka för större bild)

Ibrahim Tetteh Bangura #19. Kom till AIK: 2011. Kontraktslängd: 2013.
Kommentar: Bangura#2 värvades inför 2011 och kommer närmast från Köping. Han är gammal lagkamrat med Mohamed Bangura och de kallades för "the golden twins" vilket låter väldigt positivt.
Jag kan inte uttala mig om honom då jag endast sett en träning med honom, men tycker givetvis att han ska stanna eftersom att han nyss kommit.
Något som känns ganska konstigt är budet på 5 miljoner som kom från en östeuropeisk klubb. Hela fem miljoner för en spelare i Svenska division två som inte ens visat upp sig i Allsvenskan? Är han så bra..?

AIK nobbade vilket nog kommer kännas ganska jobbigt om Tetteh underpresterar.
Det ska hursomhelst bli sjukt intressant att se hur Mohamed och Tetteh spelar tillsammans!
Slutsats: STANNA!

(Klicka för större bild)

Mohamed Bangura #20. Kom till AIK: 2010. Kontraktslängd: 2013.
Kommentar: Behöver jag ens kommentera? Fortsätter han som förra året är han Allsvenskans bästa spelare. Fenomenal förstatouch, bra löpsteg, säkra avslut, bra huvudspel, ja listan kan göras lång.
Skriv 6-årskontrakt och sälj sedan för 50 miljoner inom några år. Inte ens AIK kan misslyckas med att sälja en spelare som Bangura för en fet summa.
Slutsats: STANNA!

(Klicka för större bild)

Pontus Engblom #26. Kom till AIK: 2009. Kontraktslängd: 2011.
Kommentar: Pontus Engblom gjorde en bra försäsong 2009 men fick inte särskilt många chanser det året.
2010 fick han dock chansen ganska många gånger och gjorde varken bra eller dåligt ifrån sig. Han gjorde något mål och fixade straff mot Malmö och Djurgården och visade helt klart potential.
Men Pontus håller inte för startelvan nästa år heller. Jag tycker att AIK borde göra en Fláviolösning, skriva på till 2013 och sedan låna ut till en toppklubb i Superettan där han helt klart platsar in och kan få fart på målskyttet.
Mycket intressant spelare som har potential att gå långt!
Slutsats: LÅNA UT!

(Klicka för större bild)

*****

Det var sista delen i artikelserien, hoppas ni gillar det kommentera gärna vad ni tyckte, det uppskattas enormt!

Alla bilder från Jesperzerman.se

Kommentarer
Postat av: crilleeee

Sjukt roligt att läsa faktiskt!

Skulle gärna se ett inlägg om vilka som ska sitta på bänken som inhoppare kommande säsong, gärna också vilka som skall värvas. Vore intressant att läsa.



Btw, engblom gjorde det enda målet Jennushe ess(stavning?) i CL-Kvalet.

2011-01-23 @ 22:07:36
Postat av: TankaromAIK

Tack så mycket!

Tror jag gör som så att efter försäsongen så utser jag en "startelva" grundat på de som presterat bäst under försäsongen.

Vilka som ska värvas kommer förmodligen snart, men kan inte lovas något...



Just det, ett riktigt slumpmål, han gjorde även mål i någon cupmatch om jag inte minns fel(?)

2011-01-23 @ 22:51:17
URL: http://tankaromaik.blogg.se/
Postat av: Dudde

Lika bra som vanligt, jag är nu och kommer fortsätta vara en trogen läsare ;)

2011-01-24 @ 15:39:35
Postat av: TankaromAIK

Tackar!

Ja, det hoppas jag du/ni får dock vara beredda på att uppdateringen kommer vara rätt dålig med typ ett inlägg/vecka...

Tack för berömmet, kul att ni gillar det!

2011-01-24 @ 19:01:29
URL: http://tankaromaik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0