Försäsongsmatchen gav positiva besked.

Hej, var ett bra tag sen nu precis som så många gånger förr, men jag skriver det igen, jag kommer inte blogga varje dag utan när jag får lust. Kvalitén på inläggen blir då betydligt mycket högre.
Nåväl, tänkte börja med att kort kommentera lite av det som hänt i Silly Season.

Martin Mutumba blev för några dagar sedan officellt klar för AIK. "M9" får just tröja nummer 9 vilket bara det är kul.
Jag är positiv till värvningen av Martin, dels är han en underbar person som verkligen älskar AIK och är en riktig profil för både klubben och Allsvenskan. Men han är också när han är på humör en bra fotbollsspelare, och AIK är/var som bekant i behov av yttrar. Att döma av intervjun på AIKfotboll så verkar han ha mognat rejält som person och filosoferat en hel del nere i Ungern. Han är numera pappa vilket säkert bidragit en del till den lugnare personen.
AIK fick honom för en väldigt billig penning, dock ingick en vidareförsäljningsklausul på runt 50% till Videoton.
Jag tycker att sportchef Jens Andersson skött den här affären fantastiskt, Martin har inte särskilt stort vidareförsäljningsvärde och AIK har nästan inga pengar att spendera i nuläget.

En annan som det också spekulerats i som nu också blivit klar är mittbackstalangen Alexander Milosevic. Här ingick en vidareförsäljningsklausul på runt 35% vilket kanske är lite för högt enligt mig, men billigare än om Agent 03 hade hjälpt till med finansieringen. Oerhört kul att AIK lyckats värva en så pass stor talang och AIKare!
Han blev nyligen uttagen till P19-landslaget vilket vittnar om vilken stor talang han är. Alex är perfekt back-up till Pertan och Backman under 2011.

För några dagar sedan spred någon ett rykte på GF om att Mohamed Bangura skulle vara såld till en rysk klubb för 17 miljoner vilket gjorde att min sömn ersattes av frekvent F5:ande på GF. Nu verkar det som att ryktet var falskt, och tur fan är det. 17 miljoner är ett skambud när Schalke bjöd 25 för en spelare som Rasmus Jönsson.
Känner att jag inte behöver kommentera det mer än vad jag redan gjort, 17 miljoner för Allsvenskans bästa spelare är som sagt ett skambud.


Nu till gårdagens match. Abstinensen var brutal dagarna innan och igår var det äntligen dags för försäsongsmatch mot Västerås. 1-1 blev slutresultatet som jag inte tycker att man ska fokusera särskilt mycket på när det gäller träningsmatcher, istället vill jag lyfta fram en del positiva saker.
* Ibrahim Bangura. Såg mycket intressant ut och hade bland annat ett offsidemål inne. Tråkigt att man inte fick se honom tillsammans med Bangura, men jag tror att tillsammans kan de utgöra ett grymt anfall.
*Admir Catovic. Kom in i andra och var väldigt spelsugen. Använde den goda tekniken perfekt, varken för ofta eller för sällan. Fortsätter han som igår har har vi en intressant säsong av Admir att vänta.
*Daniel Gustavsson. Utmanade, löpte och slog inlägg bra. Kan hålla i Allsvenskan nästa säsong om han fortsätter som igår och mot Åtvidaberg i sista matchen.
* De goda kombinationerna. Som Nebojsa påpekade efter matchen såg AIKs passningsspel stundals väldigt bra ut, och Teteh Banguras offsidemål var extremt läckert och som taget ur instruktionsboken. Känns som att Alm och Nebo vill ha ett spelande lag 2011.

Det enda negativa var Nils-Eric Johansson. Jag har sagt det förut och säger det igen, han måste bort. Sitter på en av Allsvenskans högsta löner och gör verkligen inte skäl för den. Obefintlig o offensiven och igår slarvade han också bort många bollar i uppspelsfasen. Säkerhetsrisk och jag ser mycket hellre Christoffer Eriksson på Nisses position.


Hockey var det igår också där AIK tog en galet skön seger! 3-2 mot Södertälje och nu ser det plötsligt ut som att slutspelsplatserna är inom räckhåll...

***

Sämsta inlägget på länge, skyller på trötthet och att det var ett tag sedan...


Startelvan för dagen.


Teteh.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0