Stahre, kom hem! Eller..?

AIKs före detta tränare Mikael Stahre som ledde oss till en trippel 2009/2010 blev i dagarna sparkad av den grekiska klubben Panionios. Nu säger han själv att han är öppen för AIK. Frågan är, vill vi ha tillbaka honom?
Jag är evigt tacksam till Mikael Stahre för det han åstadkom med SM-guld cupguld och Supercupguld, men jag måste fortfarande medge att jag känner mig sviken och bedragen av honom.
När AIK inledde fruktansvärt svagt under 2010 var Stahre fortfarande chefstränare, under denna tid fick han dock ett erbjudande från grekiska Panionios som ryckt i honom sedan vintern då han tackade nej.
Nu, när AIK var neddragna i skiten och satt i en riktigt jobbig sits som Stahre hade en del i accepterade han erbjudandet och drog.
Jag minns fortfarande den dagen, jag satt i skolan och från ingenstans låg det tre-fyra sms i inkorgen som påstod att Stahre lämnat oss.
Jag var riktigt besviken, vi supportrar hade trots 2010's misslyckande stöttat honom till 110%, men när det blåste kallt var det han själv som smet ut bakvägen.
Jag ansåg att Stahre var ett avslutat kapitel, "tack för tiden men nu är du glömd" var tankarna som cirkulerade i mitt huvud.

Många vill försvara honom och hävdar att "man bara får en sån chans i livet" men då undrar jag varför han inte tog den i vintras så att AIK var förberedda och lugnt och metodiskt kunde leta ersättare.
Istället panikanställde man sportchefen Björn Wesström vilket styrelsen dementerade. BW var "en långsiktig lösning" och han "kände föreningen väl". Jaså, konstigt att han fick ett par matcher på sig innan det var dags för den tredje tränaren för AIK 2010.
Alex Miller, skotten som lovordades efter sina erfarenheter som assisterande tränare i Liverpool.
Miller har tagit fler poäng i snitt en både Stahre och Wesström under 2010, men att han är ett stort misslyckande är nog de flesa övertygade om.

Nu, när Stahre är sparkad har han i en intervju med expressen sagt att "om AIK vill ha tillbaka mig så kommer jag".
Senast igår deklarerade dock sportchefen Jens Andersson att Alex Miller stannar i AIK tills kontraktet löper ut (i slutet av 2011).
Men nu när Stahre öppnar för AIK undrar jag hur tankarna går bland ledarstaben.

Personligen sätter jag Stahre framför Miller alla dagar i veckan, det går inte att ha en halvt störd skotte som tränare i Sveriges största lag som har som mål att spela fotboll.
Men samtidigt tror jag inte att Stahre är det bästa alternativet, jag ifrågasätter inte hans AIK hjärta. Däremot är jag rädd för att han är mätt då han vunnit allt av värde i Sverige.
Jag hade mycket hellre sett Stuart Baxter som chefstränare i AIK 2011.

Hur det blir får vi se, men jag är ganska säker på att Mikael Stahre inte anställs igen av AIK inom de närmsta fem åren i alla fall.
http://www.aikfotboll.se/Images/Uploads/Mikael%20Stahre/002a888bfe05/657.jpg
Micke Stahre under en presskonferens.

______________________________________________________________________________________________


Glöm för fan inte söndagens match mot Elfsborg.

Kommentarer
Postat av: johan stenmark

tror inte alls att alla är eniga om att miller är ett misslyckande.. MIller har ingjutit mod i laget. Även ett lugn, och ett allt bättre eget spel.

Miller har tagit 19 poäng, på 14 matcher. mot stahre/wesströms 12 på lika många matcher.

vi har gjort 15 släppt in 16 med miller. -1

stahre wesström har 11 gjorda 19 insläppta. -8



förutom två matcher, mot trelleborg och rosenborg, så har vi vi inte förlorat med mer än 1 mål med miller.

Vi har vunnit 40% av matcherna i ligan och har ett kryss.



Spelet ser allt bättre ut. Normalt hade vi vunnit mot helsingborg med minst två bollar. Vi var nog värda ett kryss mot kalmar, och i a f kryss i derbyt senast. MFF körde vi över likt helsingborg i somras.



Jag menar inte att miller har gjort något fantastiskt.. och man hade kanske önskat att vi tagit 7-8 poäng till.. och det har vi också spelat för, men åkt på lite onödiga mål.



Skillnaden mot i våras, var att vi helt saknade samspel, självförtroende, mod. Många gjorde enkla misstag. Särskilt en.



Visst miller har fått in några spelare. Men det är bara två som har presterat.

Stahre/wesström hade bojan, mutumba, atta, ortiz, eguren under hela våren, utan att lyckas. Dessa har inte miller haft. Stahre använda också eguren helt fel.. något som alla visste och utrryckte. Men han körde på sin linje. I sista matchen fick han lira där han skulle.. då var han också matchens spelare.



Jag älskar stahre för det han var med att fixa förra året. Jag respekterar honom högt, för hans hjärta för klubben. I a f det han hade förra året.



Sen är det ju också så.. fick stahre sparken? el ville han lämna just då? mitt i våren.. el var det en kombination? AIK kände att något behövdes göra, och stahre kunde tänka sig värme och mer pengar?

Stahre hade gjort sitt.. och det var nog bra.. för jag är rädd att han hade fått fortsätta, tack vare guldet, för länge.



att miller skulle vara störd? vad baserar du det på?



att han är rak och ärlig? att han har en annan stil, som inte passar in i den svenska jantelagen?



Att han vet vad som krävs för att lyckas, och ställer hårda krav på spelarna, och ser till att de gör det de ska?



Det finns ingen som helst anledning att dissa miller..

Han bör få chansen att lira ihop laget under en hel försesång och vara med från start..



Och många spelare i laget uppskattar miller. Han lindar inte in saker. Läs bara senast, intervjuen med lundberg..

2010-10-30 @ 02:12:33
Postat av: TankaromAIK

Jag har helt klart blivit lite mer positiv till Miller sen han kom. Och som jag nämnde i inlägget har Miller bättre poängsnitt än Stahre och BW, men fortfarande ska för det första AIK ha fler poäng en vad Miller producerat, man ska dock ha i åtanke att det inte var ett lätt läge för Miller att komma in i.

Spelet börjar som du säger se bättre ut, men jag gillar verkligen inte Millers grundidé som fotbollstränare, hans spelfilosofi och vad den bygger på.

Stahre använde som du säger Eguren fel, men Millers användande av Helgí och RÅP på kanten är nästan ännu värre.

Jag är nästan säker på att Stahre inte fick sparken och att det var han själv som ville lämna.

Störd var mer ett uttryck, och jag baserar det på hur han är som person, och han är inte bara "rak och ärlig".



Lundberg gillar inte Miller. Trots intervjun så vet jag med all säkerhet att han ogillar Miller starkt.

__



Men du har faktiskt en poäng med det du skriver, Miller är inte så dålig som när han kom. Men jag står fast vid att AIK inte ska ha honom som tränare under 2011.

2010-10-30 @ 13:26:28
URL: http://tankaromaik.blogg.se/
Postat av: johan stenmark

ja jag håler med dig till 100 % i att han använde helgi och RÅP på fel positioner.. jag vet inte exakt varför.. men jag kan tänka mig att han vill stabilicera laget, och körde med tre el fyra innermittfältare på mittfältet en period. Jag tror trots allt att det kan ha varit bra. Vi släppte in färre mål, och var stabilare i matcherna.



Sen började poängen också trilla in. Laget fick bättre självförtroende. Och spelet började bli bättre.



Sen var inte helgi i form när han kom, kan också vara en anledning till att han inte just då fick ha den naturliga defensiva rollen, som också kräver att man är i mycket god form.

RÅP är en av få vänsterfötter i klubben, så han testades till vänster. samtidigt som vi hade haft problem på vänsterkanten tidigare i år, så han kanske ville täcka upp den ytan bättre med en stabilare spelare. Svårt att veta.



Men jag håller med dig om att dessa ska spelare där de spelar nu.



Vad tycker du om att värva lantto, miko albornoz, ajdarevic? känns som dessa skulle göra truppen bra mycket mer komplett..



och även nicklas carlsson.



Jag tjatar om gerzic.. men jag kan inte släppa det.. han vore en bättre värvning i mina ögon än obolo. Vi har ljubojevic som är en riktigt bra target. Han börjar komma igång. Men vi saknar en riktigt duktig kreativ mittfältare som kan komma i en andravåg och har ett bra skott. Det och ett par yttrar känns som ett måste. Och en el två mittbackar beroende på om atta stannar el ej.



Ryktas ju att petter hansson kanske flyttartill stockholm nästa sommar, och AIK skulle vara ett hett alternativ.

2010-10-30 @ 13:37:43
Postat av: johan stenmark

med miller.. så tycker jag ändå att man måste ge honom chansen att vara med från start. Att få bygga upp laget från grunden under försesången.



Som du själv säger, så kom han in i ett minst sagt utsatt läge. Och visst, som du också säger, så kanske man kunde önskat ett par vinster till.. men du vet också att vi borde vunnit med minst två mål mot helsingborg. Du vet också att vi nog borde haft kryss mot kalmar och djurgården.

Men vi enskilda spelare gjorde kostsamma misstag.

Det kan man inte belasta miller för.. Det är mer orutin, okunskap, dåligt självförtroende, kalla det vad du vill, som gör att enskilda spelare gör misstag.



Laget var inte heller särskilt samspelt när miller kom. Många hade lämnat, ett gäng nya kom in. Det fanns inget grundspel.



Och som vi sagt, viisst kunde vi tagit lite fler poäng.. men det kunde också ha fortsatt som under stahre/wesström..



vi har trots allt spelat ut de två guldkandidaterna.. och går i a f mot nytt kontrakt.



Och miller har kontrakt. Vore nog inte så bra att ta in ytterligare en ny tränare.



Jag tycker han borde få chansen, minst fram till nästa sommar, innan vi hissar el dissar.. jag är inte lyrisk över honom, och hans resultat. Men jag ser en stor skillnad i AIK s spel mod och självförtroende sedan miller kom. I positiviv mening.



Finns trots allt en anledning till varför han skötte många träningar i Liverpool, och ofta var den som la upp taktiken för hur liverpool skulle spela.



Sen kanske han inte räcker till som huvud coach, det får framtiden utvisa.. men jag tror nog att han vet vad han håller på med.



E möjligt att en del spelare blir stötta av hans personlighet. Men det kan också vara så att svenska spelare, dels är lite bortskämda, och dels så får man i sverige inte säga till någon att den är dålig, och det här måste du göra bättre om du ska få fortsätta spela.. då blir man som svensk ofta stött och tjurig. Snackar skit osv.



Jag tror att den svenska fotbollen har mycket att lära sig från hur lag, träning, coacher fungerar i topplag i topppligor.



Henry har berättat att aldrig i något lag han spelat i, löpt mer än 800 meter. Men att dom gör det många gånger i väldigt högt tempo. I sverige är det en jävla massa fysträning, och lite fotboll. I europa är det betoning på fotboll, och tempoträning.



Och trots att vi tränar mest fys, kanske i världen, så ser inte våra spelare lika vältrande ut som messi, ronaldo, zlatan osv osv. de allra flesta som spelar utomlands är mycket mer vältränade.. trots att de kör indre fys..

2010-10-30 @ 13:52:20
Postat av: TankaromAIK

Jag köper idén om att stabilisera mittfältet, och göra laget lite mer säkert defensivt. Men när det funkade katastrof så fortsatte han likt Stahre med Eguren ett par matcher.

Lantto, Albornoz och Ajdarevic känns som mycket intressanta spelare. Lantto är den mest rimliga att få och vore ett bra komplement.

Albornoz är nog den jag främst vill ha av dessa tre då Nisse är en av truppens sämsta spelare enligt mig.

Jag har sett Albornoz en hel del och han är riktigt bra enligt mig. Ajdarevic har jag knappt sett men hört mycket gott om, problemet är att både Malmö och Cesena jagar honom. Albornoz jagas av Holländska klubbar vilket också är ett problem. Men gör vi oss av med Nisse som sitter på en mycket tung lönepost så ska vi satsa hårt på Albornoz tycker jag.

Nicklas Carlsson är en spelare som mycket väl skulle kunna bredda truppen. Han tycker jag är väldigt intressant, spelat i AIK tidigare och Pertan har varit långt ifrån fjolårsformen samtidigt som Atta lämnar.

AIK släppte även Carlsson främst för hans bristande bollbehandling, vilket han tränat upp rejält nu enligt många IFKare. Att hans kontrakt går ut är också ett stort plus.

Jag håller med dig om att Gerzic vore en grym värvning, men man måste inse att AIK har för svag ekonomi tyvärr...

Petter Hansson är gårdare, och jag föredrar nog hellre Carlsson då han skulle vara betydligt billigare.



På andra kommentaren:



Jo, Miller skulle nog prestera bättre med en försäsong men inte som AIK vill. Tror att han är för begränsad för det.

Något Miller dock skulle förbättra från detta året är fysträning. Främst på våren/sommaren var ju våra spelare helt slutkörda efter 70 minuter, och Miller skulle nog kunna förbättra grundkonditionen markant.

Man ska dock poängtera att det är kanske lite gnälligt, men det går inte bara att blunda för det och säga "eh, bit ihop" för om spelarna inte trivs blir laget per automatik sämre.

2010-10-30 @ 14:09:08
URL: http://tankaromaik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0