Fastställt, Åtvidaberg-AIK spelas på Kopparvallen. Lite övrigt.

Efter dagens polismöte togs beslutet att AIKs sista allsvenska match spelas på kopparvallen och inte i Norrköping som det var snack om tidigare.
Ville bar informera om detta. Glöm inte dagens hockeymatch mot Frölunda på Hovet klockan 19.00. Klackplåtar till höstlovspris, 100 kronor styck. Passa på!
Jag är näst intill säker på att jag kan gå...

För övrigt drog jag iväg ett mail till sportchef Jens Andersson med lite frågor, får jag svar på dessa publicerar jag det här.

Alex Miller vill ha in nya spelare till AIK och jag håller helt med honom, tre-fyra spelare behövs enligt mig, något som jag kommer gå in på mer detaljerat när säsongen är över.
Sportbladet avslöjar idag att Mohamed Bangura hade en hemlig deal med AIK om att han skulle få en rejäl löneförhöjning när/om han uppnådde stjärnstatus. Och det är han fan värd, han räddade kvar oss i Allsvenskan, inget snack om saken. Tycker det är läge att krita på ett extra år också...

Väldigt kort inlägg, men det blir minst ett till senare idag.
Så länge kan ni hålla till godo med bilder från gårdagens bränning, samtliga från Jesperzerman.se


Kommentarer
Postat av: johan stenmark

där ser man. Hoppas på ett bra svar :-)



Då lär de ju få krita ner ett nytt kontrakt.. kan inte bara få högre lön än det står på kontraktet. Han är definitivt värd minst det dubbla av, vad han nu har.



Kan bara hoppa att de då också kanske mer än dubblar lönen, men att han i gegäld skriver på för fyra år.



Ge honom allt han vill ha som går att ge honom.. så kanske han stannar ett tag i klubben.



ÅH kan det inte bli april snart

2010-11-01 @ 13:42:40
Postat av: johan stenmark

passade även på att göra lite reklam för din sida på fotbollskanalen. Hoppas du inte misstycker

2010-11-01 @ 14:08:41
Postat av: TankaromAIK

Ja, hoppas också på bra svar...

Nja, jag tolkade artikeln som att en bonus redan var inskriven i kontraktet, tex målbonus/guldbonus alltså behöver han inte förlänga men hoppas verkligen att han gör det. Absolut, Allsvenskans bästa spelare är utan tvekan värd det dubbla, och hoppas han har så stort hjärta att han kritar på för 4 kanske till och med fem i gengäld som du skriver :-)



Nejdå, det är bara positivt, tack så mycket! :-)

2010-11-01 @ 14:45:02
URL: http://tankaromaik.blogg.se/
Postat av: johan stenmark

ok. det jag läste så var det en muntlig överrenskommelse, dom de skakat hand på. Men spelar roll vi lär få veta hehe

2010-11-01 @ 16:43:13
Postat av: johan stenmarl

skickade detta till [email protected]

vet inte om det kommer till rätt adress där. Tror i o f s inte att de bryr sog om att läsa el svara heller. Men jag kände att jag behövde göra det.



Tjena!



Har just läst att ni funderar på att sälja ut Banhura...



Ska försöka att hålla mig saklig här och inte låta arg och bitter.



Jag förstår mycket väl att erat arbete inte är lätt..



jag förstår att du som inte varit sportchef länge, och alla i styrelsen, vd mm inte suttit med under en lång tid,



och att alla AIKs skulder inte är något som ni fixat åt klubben. Jag är inte en av de som skanderat "avgå styrelsen" på matcherna.



Jag har i stället försökt skydda er.



Jag vet att många kostnade och lån, kommit av tidigare sportchefer m fl. Och den onda spiralen har börjat långt tidigare,



när vi börsnoterades, och när klubben började ta in externa finansiärer. Och värva in spelare vi inte hade teckning för i klubben. och satsade allt mindre på egna talanger.



Men vad ni än gör, sälj inte ut Bangura! Inser ni inte vilken potential han har, i mina och många andras den största anfallstalangen i allsvenskan sen Zlatan. Då bör ni också inse vilka summor det kan handla om.. vid en försäljning. Att då sälja ut Bangura till nuvarande marknadspris är en långsiktig stor förlust. Då de externa finnsiärerna är blir de stora vinnarna.



Gör allt annat. Men sälj inte Bangura. Han är ju klubbens framtid!!! Dels sportsligt kanske ett år el två framöver. Men framför allt, en trolig rekordförsäljning. Hans värde ökar ju för varje vecka som går med minst en halv miljon.



Gör en nyemmission. Jag vet att klubben då behöver låna pengar till sina 50 % av värdet. Men säljer ni ut Bangura så kommer inte AIKs värde att öka i längden. Det kommer minska.



Böna och be sponsorerna om lite mer pengar. Jaga nya sponsorer.



Kapa löner i det administrativa om det är möjligt. Och det är jag övertygad om att det går.



Sälj ett par spelare som inte presterat. Vilka har de högsta lönerna i truppen? presterar de därefter?



Plocka in fler unga egne talanger. Finns flera.. Och alla fans älskar när det finns egna talanger i klubben.



Har vi inte råd just nu att satsa på ett nytt guld, ska vi inte heller göra det.. jag tror att alla förstår det om ni öppet går ut och berättar om läget, talar om att vi måste genomgå ett stålbad nu ett par år framöver. Att ni gör allt i er makt för att minska utgifterna. Och att ni kommer satsa långsiktligt, både sportsligt och ekonomiskt.



Men sälj inte ut Bangura. Och behåll Miller. Han har styrt upp laget och fått laget mer stabilt, modigt, och han har fått laget att prestera och mer el mindre spelat ut MFF, Helsingborg och Elfsborg på hemmaplan. Och han har säkrat kontraktet, tillsammans med framför allt Bangura Helgi och att Atta fick spela igen. Men hela laget har gjort det mycket bra och spelat stabilt.



Fansen är, som ni vet, väldigt splittrade över många saker.. Dels styrelsen, dels ränaren, ekonomin, framtiden, vilka spelare som ska vara i klubben, osv..



ni jobbar nu i stark motvind.. dels tack vare er själva, dels tack vare kostnader so fans dragit på klubben, dels pga dåliga prestationer på planen mm



Ni står inför ett vägskäl nu.. ni måste välja strategi.. ni måste få fansen med på tåget igen.. Mycket har räddats av det säkrade kontraktet.. men det är än så länge bara en livboj.



Som jag, och många andra ser på det hela, så har ni två val..



det ena är att fortsätta på den inslagna vägen.. Kortsiktliga sportsliga framgångar, och snabba affärer. Tack vare att många spelare inte ägs av klubben. Och tack vare den kärva ekonomin. Så tvingas man sälja spelare efter spelare. Ni säger att ni har långsiktliga palner, på att bli ledande i sverige, och sedan i norden..



Då får ni nog välja väg två..



som i min värd innebär.. många saker..



* (bortsett från nu, för att inte sälja ut truppen nu, och framför allt Bangura) aldrig mer göra en nyemmission.



* tidigt skriva långa kontrakt med våra unga talanger



* äga alla spelare i trppen till 100%



* att inte budgetera med 0- resultat, utan ett plus på minst 3-4 miljoner, exklusive spelarförsäljningar. (det går aldrig exakt efter planerna, och man ska inte tvingas rea ut spelare för att klara ekonomin)



*lägga minst 50 % av allt överskott varje år till en buffert. Och till insatsen till en egen arena.



* bygga en egen arena



* betala av arenan



* gå med vinst på arenan



* börja kunna betala högre löner



* börja kunna köpa bättre spelare



* börja kunna behålla bättre spelare



* dommminera den svenska ligan



* få nöjda fans



* komma med i europa gruppspel



* tjäna mer pengar



* få bättre spelare



* spela roligare fotboll



*göra större spelarförsälningar på 100% ägda spelare



* få ännu lyckligare fans



* få fler fans



* få fullsatt arena



* få mer pengar



* bättre spelare



* totalt domminanta i allsvenskan



* går bättre i gruppspelen i europa



* nordens ledande lag



osv osv



en positiv spiral som leder till den långsiktliga planen att bli ledande i norden..



nej jag vet att det inte är så enkelt..



men man måste skaffa sig förutsättningarna att göra det..



och det gör man inte genom att sälja ut sina bästa spelare till externa.



Det gör man inte genom att köpa in spelare för kortsiktliga sportsliga vinster.



Det gör man inte genom att budgetera med 0-resultat.



det gör man inte genom att inte satsa på en egen arena.



det gör man inte genom att släppa iväg talanger



det gör man inte genom att börsnotera sig och sälja ut klubbens värde



det gör man inte genom att belåna klubben



det gör man inte genom att värva med externa finansiärer som vill ha tillbaka pengarna, och gärna med vinst



det gör man inte genom att byta tränare i snitt varje år.



det gör man inte genom att inte vara helt öppna mot fansen och media.



osv



men just nu sitter vi där vi sitter..



och då är en nyemmission och ett lån i mina öga det bästa alternativet, om det inte räcker med att kapa lönekostnader både i laget och i det administrativa.



Om vi säljer ut Bangura nu, så är det bara en kortsiktlig räddning, som i det långa loppet i mina ögon är en större ekonomisk chansning än att sälja ut bangura.



Fortsätter bara Bangura leverera nästa år så kommer han vara värd minst 40 - 50 milj. Då kan klubben bli i det näsmaste helt skuldfri. Behåll honom två år, och han utvecklas till en riktig toppspelare internationellt. ja då är det Zlatan pengar vi snackar om.



Om ni säljer ut honom nu, så komemr vi sitta i samma sits om två tre år igen..



Om ni inte gör det så kommer klubben förmodligen att räddas långsiktligt. Visst går något snett.. så kan det gå illa.. men den risken är värd att ta.. än att vi om ett par år sitter där igen..



Och svara gärna på en sak... hur kan vi med så många försesångsbiljetter.. stora sponsorintäckter.. jätteökning av suvernier.. mm backat 20 milj på driften?



flera spelarförsäljningar.. där jos inbringade 9 milj. Övriga bör ha inbringat några milj efter de externa fått sitt.. ingår inte i driften.. men vi går ändå back stort även efter vinsterna från dessa ärinräknade..



Ni skrev inte nytt med Obolo som ville stanna.. men nu ska ni försöka värva tillbaka honom? nej det tycker jag inte ni ska göra.. Han kräver dyr lön. Vi har inte råd med honom.



Och vi har 8 forwards, ytterforwards i klubben i nuläget. Och goran är en mycket bra target. DEssutom kommer ju den andra Bangura.



Värva endast in en vänsterytter, och en el två mittbackar. Det måste vi ha, om Atta inte förlänger. Sen har vi inte råd med mer. Sälj ´de som inte presterat el kostar för mycket. Och ta upp talanger. Vi får bita i det sura äpplet nu. Ett par år framöver, om vi inte ska sluta som Hammarby.



Rätta matsäcken efter mun.



Mycket tackasm för ett svar.



MVH Johan Stenmark

2010-11-02 @ 13:12:47
Postat av: johan stenmark

sen undrar jag också.. är det inte så att AIK s damlag också ingår i de ekonomiska beräkningarna?

läste någon stans förra året att damalaget backade 5 milj.. och att det är en del av det minus klubben gjorde förra året.. vet du om detta stämmer?

2010-11-02 @ 13:24:29
Postat av: TankaromAIK

Mycket bra och intressant mail, får du svar så posta det gärna i en kommentar/eventuellt maila till [email protected] så jag kan publicera det på bloggen så att fler kan se. Skriver absolut att det var från dig och så vidare.

Du får med många bra punkter, och håller verkligen med dig om Bangura, att sälja ut honom i delar vore nästan att gräva sin egen grav. Vi måste kunna rädda ekonomin på något annat sätt.



Damlaget ingår om jag inte minns fel i de ekonomiska beräkningar, har hört att de backade 1-2 miljoner av vissa och 4-5 av andra. Minns inte det där så bra, men ska försöka ta reda på det.



Hittade en artikel här: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/damallsvenskan/article7274542.ab

2010-11-02 @ 15:43:00
URL: http://tankaromaik.blogg.se/
Postat av: johan stenmark

Tack! Och tack för länken.. det var precis den jag läste förra året. Låter i a f bra att de i framtiden ska stå på egna ben. Lever för AIK i alla sporter.. men ska jag vara ärlig så är jag inte intresserad av Damfotboll. Visst är det kul om det går bra för laget. Men inte på beksotnad av herrlaget.

2010-11-02 @ 16:52:24
Postat av: TankaromAIK

Inga problem...

Nej, jag har inget emot damfotbollen så länge den inte tar från herrfotbollen som du säger. Men jag är inte intresserad av den heller...

2010-11-02 @ 17:14:32
URL: http://tankaromaik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0