Det är kring AIK det händer, Massa, Pavey, Obolo, Bangura och "bomben"

Som vanligt är det AIK som är AIK den överlägset mest omtalade klubben i media, speciellt såhär under Silly Season-tider.
Ett ständigt återkommande rykte som nu tycks kunnas avskrivas direkt är att Ivan Obolo skulle vara aktuell för AIK.
Nu ryktas han till den argentinska storklubben Boca Juniors vilken AIK givetvis inte kan mäta sig med ekonomiskt.
Sedan ryktena om en Obolo-återkomst startade har jag varit negativt inställd till det hela. Det är helt klart en klasspelare och jag är övertygad om att han skulle lyfta klubben, precis som under 2009.
Men samtidigt skulle en övergångssumma ligga på omkring 10 miljoner och lönemässigt har det pratats om över 200 000 kronor i månaden.
Jag kan inte annat än gilla AIKs agerande i den här frågan, de gjorde tidigt bedömningen att Obolo var för dyr och valde istället att chansa på Mohamed och Teteh, det föll som alla vet extremt väl ut och nu står man här nyrika och har precis gjort klart med Celso Borges.
Celso Borges, en av norska ligans bästa spelare som enligt BW liknar Obolo i spelstilen. Han kom som bosman och lönen finansieras av Swedbankpengar. Borges är dessutom endast 23 år och har ett vidareförsäljningsvärde till skillnad från Ivan.
Strålande.

Kenny Pavey ryktas till Ljungskile och en klubb på västkusten. Så länge det inte är Gais eller IFK Göteborg så är det acceptabelt.

Jag har via min Twitter kommit i kontakt med en skotsk kille i samband med Mohamed Banguras övergång till Celtic.
Han är en hängiven Celticsupporter och vi har snackat en del. De är tydligen besvikna med Mohameds prestationer och han avslöjade för några dagar sedan att Celtic ville göra sig av med Mohamed, helst sälja honom men en utlåning var acceptabel.
Givetvis snackas det om AIK men jag ser det som direkt orimligt, dels har agenten Patrick Mörk idag sagt att det är högst otroligt men jag är väldigt tveksam till att Mohamed skulle vilja gå tillbaka till AIK.
För det första börjar inte vår säsong förrän om tre månader, och hur lockande är en försäsong egentligen?
Dessutom tror jag att Mohamed känner sig "klar" med AIK, vilket jag också tycker att han är. Det är ett under att både Jos och Mohamed floppat i Celtic.

"Bomben" som jag skrev om för några dagar sedan ser tyvärr inte ut att brisera, inte i vinter i alla fall.
Spelarens klubb har trots sina ekonomiska problem backat i förhandlingarna med AIK och valt att behålla honom.
Beroende på AIKs läge i sommar är det dock högst troligt att man försöker värva honom då istället.

Idag stod det klart att AIK erbjudit Bryan Massa ett kontrakt. Bryan som mest är känd som Nike-ambassadör och tycks vara populär bland många ungdomar.
Hetsjakten mot honom har redan startat på GF med tanke på hans attityd i sin blogg. Jag gillar fotbollsspelare som är kaxiga, man måste bara älskar Martin Mutumba och Bojan Djordjic under 2009 till exempel. Och Zlatan Ibrahimovic och Mario Balotelli är hur sköna som helst.
Men skillnaden är, de har rätt att snacka för de har presterat.
Bryan är 20 år och spelar i Väsby United, visst han kanske är lovande men jag måste säga att jag verkligen inte gillar attityden. Det luktar en ny Catovic lång väg och jag tror i ärlighetens namn att han är i samma klass som Catovic ungefär.
Men till skillnad från de flesta på GF så väljer jag att inte såga honom förrän han underpresterar. Är han bra får han snacka hur mycket han vill och ha hur fula frisyrer som helst.

Dock verkar han inte vara medveten om vilken ära det är att spela i Sveriges största klubb, lite mer respekt och ödmjukhet bör man ha när AIK knackar på dörren.

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Hej!



En snabbfråga!

Skulle du vilja börja blogga på en ren AIKsajt istället?



Maila mig då på [email protected]!



/Fredrik

2012-01-20 @ 00:26:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0