Vem ska ersätta Banguras?

Andra blogginlägget inom loppet av två dagar, härligt att vara tillbaka!
Igår gick jag igenom Silly Season och kom slutligen fram till att AIK gjort rätt som sålt båda Banguras, eller åtminstone att de inte gjort fel.
Men AIK ersatte ingen av dem vilket jag ställer mig lite mer frågande till. Dock såldes Mohamed Bangura i sista stund och det var förmodligen rätt agerat att inte värva någon spelare då man uppenbarligen inte har scoutat någon ordentligt och känner att han är redo.
AIKs resterande matcher i Allsvenskan går i och med det ut på att klara sig så bra som möjligt helt enkelt, men om AIK ska bli ett slagkraftigt lag 2012 så krävs förstärkning.
Jag kommer nu ta upp lite spelare som jag tycker verkar intressanta av det jag hört av dem.
Till en början kan jag som vissa säkert redan vet meddela att agenten Patrick Mörk är i Freetown, Sierra Leone tillsammans med Jens T Andersson och Björn Wesström för att scouta spelare i en turnering med spelare från Ghana, Liberia, Gambia, Guinea och självklart Sierra Leone.

Spelarna är som jag förstått det hela talanger som åkt till Freetown för att spela en uppvisningsturnering och är klubbarna sedan intresserade så hör de av sig.
Den enda spelaren som jag vet ska delta är Teteh Banguras lillebror... Han är 16 år och heter Mohamed och är bättre än Teteh enligt många. Eller åtminstone än vad Teteh var i samma ålder. En övergång för Mohamed Bangura kan dock inte bli aktuellt förrens om två år då han är 18 år fyllda. Är ändå relativt säker på att AIK om de vill kan skriva någon form av förtidskontrakt så att han ansluter senare.
Har aldrig sett Mohamed Bangura men det låter ju onekligen intressant av vad man hört om honom och om AIK gillar vad de ser bör man definitivt plocka hit honom, är övertygad om att Teteh skulle lovorda AIK och att Mohamed skulle vara riktigt sugen.

En annan spelare som det pratats en del om är Värnamos 19-åriga anfallare Wellington. Han värvades nyss till Värnamo och har gjort bra ifrån sig. Agenten Patrik Mörck hävdar att han skulle bli förvånad om inte Wellington spelar i Allsvenskan 2012. Wellington är för övrigt också från Sierra Leone.

Den tredje spelaren är Bodens 18-åring Crespo Kamara som är på lån från FC Kallon. Mörk beskriver Crespo som en komplett forward med ungefär samma spelstil som Mohamed Bangura. Han har kallat Crespo och tidigare nämnda Wellington för "de nya Banguras" och han sade också att det skulle förvåna honom om inte Crespo spelar Allsvenskt 2012.
Jag har inte sett någon av ovan nämnda herrar, men det låter minst sagt extremt intressant!

Den fjärde och sista spelaren jag ska omnämna är förmodligen han som sammankopplats mest med AIK som redan hunnit scouta honom en match. Mannen jag pratar om är Superettans skytteligaledare Branimir Hrgota.
Han är bara 18 år men Jönköping-spelaren leder trots det skytteligan på 13 mål. Minst sagt imponerande, dock har vi ju sett spelare som gjort bra ifrån sig i Superettan för att sedan bara vara dussinspelare i Allsvenskan.
Det som talar emot en övergång till AIK är att Jönköping Södra samarbetar med Djurgårn så de lär ha förtur, men det hade de i och för sig med Milosevic som kom från Vasalund också men han valde att följa sitt hjärta och gå till AIK. En annan aspekt som talar emot är att han lär kosta ett par miljoner.
Ska understryka att jag inte sett Hrgota heller.

AIK går helt klart en intressant framtid till mötes och det blir garanterat minst en ny anfallare i vinter om inte Catovic, Lundberg eller Kouakou smäller in 10 mål under de återstående matcherna.
Bodens inlånade Crespo Kamara.

Kommentarer
Postat av: Laban

Mycket bra skrivet käre kamrat.

2011-09-03 @ 22:50:37
Postat av: johan stenmark

instämmer. Kul och intressant info. Nog helt rätt väg att fortsätta, om man ska värva utifrån!!



Hoppas man kan bli ännu bättre på att utbilda o slussa in de egna unga talangerna också. Inte bara för att man måste rent ekonomiskt. Längesedan AIK skakade fram en svensk A-landslagsman som får spela tävlingsmatcher.



Självklart går det lite i cykler.. men det känns som att MFF och IFK alltid har 4-5 namn i A-landslagstrupperna som är från de egna leden eller inköpta i ung ålder som slussats vidare.



Tycker det är mycket synd att man bommade Albornoz och Claesson. Men de ville väl annat.



Wellington känns klart intressant, precis som Hrgota.



Säkerligen två namn för framtiden. Och kan vara bra komplement. Kan man kanske ligga i framkant och ha bra ersättare om 1-2 år, när och om Karikari säljs. Och den mer färdiga forward som jag tycker AIK måste få in i vinter. Svårt att åter lägga all press på att göra mål på spelare som är ännu yngre än Banguras.



Erik sundin kanske kan vara en rutinerad stöttespelare. E ju ingen M Bangura som gör allt och alla bättre. Men han har rutin o springer sönder motståndarna. Kan ge bra utrymme. Kontrakt utgående.

2011-09-08 @ 23:48:07
Postat av: TankaromAIK

Angående Albornoz så har jag alltid tyckt att han varit överskattad, har sett en del med honom i BP och han har i stort sett aldrig gjort bra ifrån sig när jag sett honom. Han är nu bänkad i Malmö och jag förstår det.



Claesson verkar helt klart intressant men vet för lite om honom för att uttala mig.



Sundin är jag rätt tveksam till, han lever mycket på sin snabbhet och är 32 år nu och blir inte direkt snabbare med åren. Dessutom en dålig avslutare.

Karikari visade goda tendenser igår och honom hoppas jag mycket på även om det är fel att lägga all press på honom och Engblom nästa säsong, förstärkning behövs helt klart.

2011-10-02 @ 12:17:10
URL: http://tankaromaik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0