Trots Kamara, väldigt ovisst på anfallsfronten

Igår blev Alhassan A Kamara även kallad Crespo Kamara klar för AIK. Det har hängt i luften ett tag och redan för en månad sedan skrev jag om honom här i bloggen som en potentiell ersättare till Banguras. Inlägget hittar du här

Crespo Kamara som jag väljer att kalla honom känns väldigt intressant på förhand, född 1993 och verkar ganska komplett som fotbollsspelare. Av vad jag läst om hans spelartyp så känns det som en blanding av Mohamed och Teteh i spelstilen. Han kan både hålla i bollen och gå i djupled med sin snabbhet.
Crespo ansluter till truppen 2012 och har skrivit ett fyraårskontrakt. Övergångssumman hamnade på cirka 500 000 + en vidareförsäljningsklausul på cirka 10-15% enligt Expressens Daniel Kristoffersson. Teteh och Mohamed gick till AIK för cirka en miljon vardera och hade en vidareförsäljningsklausul på 10%.
Kortfattat känns Kamara alltså som en ganska riskfri satsning med stor potential.

Därför kan rubriken kännas ganska konstig men jag ska förklara varför nedan.
Inför nästa säsong ser anfallsbesättningen för tillfället alltså ut enligt följande: Crespo Kamara, Kwame Karikari, Admir Catovic, Pontus Engblom (med största sannolikhet), Antonio Flávio (inte lika troligt) och Christian Kouakou.
Som ni ser samtliga väldigt unga om man bortser från Flávio som dock förmodligen inte kommer komma tillbaka med tanke på sin extremt höga lön, sina ytterst tveksamma prestationer under 2010 och de förmodligen X antal extrakilona han samlat på sig under Brasilienvistelsen.

Crespo Kamara har gjort bra ifrån sig i divison 1 hos Boden, men han är ung och frågan är om han är mogen för Allsvenskt spel?

Karikari känns högst osäker, han har verkligen blandat och gett under säsongen och jag hoppas att Nebo utvecklar honom i vinter men det finns inga garantier och han är alltså inget säkert kort heller.

Admir Catovic vill jag se försvinna fårn AIK så fort som möjligt, jag bryr mig inte om hur men bort ska han. Fullständigt bedrövlig har han varit i år och förtjänar inte ett öre från AIK.

Pontus Engblom som förmodligen kommer tillbaka från Sundsvall dit han är utlånad har gjort det bra i Superettan men det är inga garantier för att han kommer prestera i AIK. Kolla på till exempel Admir Catovic som gjorde bra ifrån sig i Väsby och flyttades upp till AIK och vi vet ju alla hur det gått för honom. Lite elakt att jämföra Engblom med Catovic kanske, men han får dock ses som ett osäkert kort han med.
Christian Kouakou är bara 16 år och lär antingen få lira med juniorerna eller Väsby 2012.

Alltså har AIK fem oprövade/osäkra spelare på anfallssidan 2012 och det känns som att man behöver en lite mer rutinerad herre som kommer leverera direkt. Det har pratats om Erik Sundin men jag vill inte se honom i AIK med tanke på åldern, den förmodade lönen och att han helt enkelt inte är så bra som många vill få det till.
Obolo kommer jämt och ständigt på tal men skulle AIK värva Obolo så skulle jag tappa allt förtroende för Jens Andersson och Björn Wesström.
Obolo är en fantastisk spelare men för AIK med sin svaga ekonomi (trots Banguraförsäljningarna) vore det självmord att köpa in en spelare för miljoner och samtidigt ge honom ett saftigt kontrakt, hur bra han än är.

Det här kommer jag kanske få ångra, men jag vill inte se någon värvning. Jag vill helt enkelt att AIK åtminstone fram till sommaren chansar/satsar (beroende på hur man vill se det) på de nuvarande spelarna.
Att ta in en rutinerad och dyr skulle innebära stora utgifter och samtidigt att talangerna vi har får mindre speltid.
Jag vill att AIK tror på Kari, Engblom och Kamara för jag är tämligen säker på att minst en av dem kommer göra bra ifrån sig. Om det sedan inte fungerar så bör AIK ha en scoutad spelare redo när sommarfönstret öppnar så vi slipper en ny Ljubojevic.
Det är såklart en risk, men ibland måste man ta risker speciellt med de ekonomiska problemen AIK har. Vi kan inte förvänta oss något guld med nuvarande anfallare, men om ett par år kanske...

Nej tack till Erik Sundin i AIK 2012.

Kommentarer
Postat av: Stefan Solender (@Lakritsbiten)

Tycker du gör samma analys som jag. Obolo skulle nog vara en dröm för många som inte vet så mycket om ekonomin. Inte 100% säker på att han skulle leverera heller. Om ni köper unga spelare utifrån (typ Karikari och Kamara) så måste dom få chansen, annars är det ingen vits. Engblom känns ändå hyfsat rutinerad. Han har ju lirat i allsvenskan och i europa redan och nu en stark säsong i superettan. Jag tror på honom.

2011-10-06 @ 13:21:38
URL: http://twitter.com/Lakritsbiten
Postat av: johan stenmark

exakt min åsikt också både gällande unga talanger samt Obolo. Precis som jag skrivit på GF.



Dock har jag förespråkat Sundin. Just av den anledningen att jag inte tror att det räcker med bara osäkra kort i form av fyra tonåringar.



Självklart spelar inte åldern i sig någon roll. Men dom ör mer eller mindre helt oprövade.

Det är också anledningen till att jag förespråkat Sundin. För att man vet att man får in en spelare som gör 10-15 poäng varje år. Åldern är inte på hans sida, håller helt med. Men han lär hålla 2-3 år. Och man kan inte göra en fötjänst på alla spelare. Då bör man dumpa Nisse och Pavey på stuts, för de e lika dyra och håller samma nivå ungefär.



Jag tror inte heller att AIK behöver lägga så mycket extra pengar, dvs en större spelarbudget för att man tar in Sundin, om man säljer Catovic (håller med dig helt där) och inte signar nytt med Pavey. En spelare som Sundin kan man ju använda på fleer platser än Pavey, och han är inte heller så mycket dyrare. Det man förlorar är väl ett par millar i sign on. Men det kanske man kan få hälften av om man säljer Catovic, och resten för Flavio. Pavey är en hjälte och stannar gärna i mina ögon. Dock tror jag Sundin skulle vara mer nyttig fför AIK än Pavey.



Dessutom kan man lätt spela Sundin som ytter om två av våra anfallstalanger skulle blomma ut och verkligen vara spelare för startelvan i match efter match. Sundin är inte heller någon som gnäller om han får sitta på bänke, men kommer ändå alltid in och presterar. Tycker han är en perfekt spelare för AIKs trupp.



Sen ska jag tillägga, att AIK mer än gärna får hitta någon annan spelare som är bättre än Sundin men som inte kostar mer.

Och vart ska man hitta det? en hemvändare eller en spelare från dom nordiska ligorna som inte kostar för mycket..



Håller helt med om att AIK inte ska slänga iväg 15 miljoner plus lön och sign on på Obolo eller liknande.



I min värld plussar jag ihop, enbert oprövade tonåringar i anfallet, med en tajt ekonomi, försäljningar av Catovic och Flavio, ett behov av en anfallare man vet presterar i allsvenskan, en begränsad marknad för att hitta en sådan spelare

Där hittar jag Sundin som bästa alternativ.



Jag köper rakt av det du säger med att man ska ge unga spelare chansen. Men jag tycker inte det räcker med att en av dessa unga lyckas. Och jag är väldigt tveksam till att Engblom är mogen att starta match efter match i allsvenskan för AIK.

Kamara och Karikari känns klart spännande.

Men det duger inte om en av dessa presterar. Och när vem ska man slänga in när vi ligger under? kouako? eller ingen? lundberg? Mutumba?



Kouako lär som sagt lånas ut. Och om vi får som vi vill så försvinner Flavio och Cato. Då finns det en forward på bänken. Och två mittfältare lundberg och M9 som inte fungerar som forwards. Och om nån går sönder?



Nej det måste in minst en forward till i min värld.

Det behöver inte vara just Sundin. Och det måste inte vara en äldre spelare. Och det måste inte, även om jag gärna ser det, vara en etablerad allsvensk spelare. Men det känns på tok för tunnt. In i så famm med Wellington och hrgota som du skrivit om tidigare också. Anfallet är även om både Karikari och Kamara skulle lyckas båda två, så känns det extremt tunnt bakom. Om dom lyckas dvs.



Självklart är det fluckert om man har en färdigscoutad spelare att värva in till sommaren för att slippa fler Goran. Men o andra sidan kan man ta in en anfallare nu av bra klass så slipper man den risken, samtidigt som risken att hamna långt ner i tabellen känns mer avlägsen.



Sen är det ju mer en spekulation, men det borde bli ett bra mycket högre publiksnitt 2012 med tanke på att det är sista året på råsunda. Det borde i sig också göra att man kommer att ha råd med ett par en eller två etablerade spelare till. Särskilt om man dumpar cato, pavey och flavio.



Och om det skulle bli så att AIK spelar i retrotröjan som många vill, så lär man sälja långt mycket mer tröjor 2012.



Jag tycker absolut att AIK ska hålla hårt i pengarna. Och utvärdera vad man verkligen har råd med och inte göra några stora chansningar.

Men det borde finnas lite bättre utrymme 2012 Eftersom man borde dra in mer pengar.



2011-10-06 @ 14:10:39
Postat av: johan stenmark

sen vet man ju inte.. agent03 var ju med och finansierade Turina.



Kanske dom kan var med att finansiera någon mer, kanske tillsammans med svarta massan.



Behöver ju faktiskt inte komma från AIKs ficka.



2011-10-06 @ 14:15:30
Postat av: TankaromAIK

Stefan: Håller med, dock är Engblom trots allt född så sent som 1991 så rutinerad kan man inte riktigt kalla honom även om han som du säger både spelat i Europa och Allsvenskt.

Han gjorde ju faktiskt mål mot Luxemburgarna till och med.



Johan: Håller med om det mesta, men inte riktigt om Sundin som jag tidigare nämnt.

Tror faktiskt inte att det faktum att det är sista året på Råsunda kommer spela in särskilt mycket förutom i sista matchen kanske. En retrotröja kommer sälja mer men inte särskilt mycket mer tror jag.

Så tror inte att man bör budgetera för särskilt mycket högre intäkter.



Dessutom kommer vi förmodligen heller inte göra någon storaffär vilket var fallet i somras och det lär synas på årsredovisningen.

2011-10-06 @ 16:47:25
URL: http://tankaromaik.blogg.se/
Postat av: johan stenmark

Nej som sagt, det e inte så att Sundin e min drömspelare. Men det känns för tunnt med tre topnåringar som aldrig visat något i allsvenskan.



Men blir man av med några nuvarande löner och får in 3-4 miljoner kanske på cato och flavio, så borde man ha råd att flytta upp ett par väsbykilla och göra en till anfallsvärvning och ändå inte ha en dyrare trupp och inte behöva lägga några extra pengar emellan..



ja ne vi får se. Det blir intressant. Man längtar redan till nästa år.

2011-10-06 @ 17:04:12
Postat av: TankaromAIK

Nu snackas det om Kalmars Ricardo Santos på GF...



Tror aldrig vi får 3-4 miljoner för Flavio/Catovic kommer snarare bli svårt att sälja dem.

2011-10-06 @ 17:42:35
URL: http://tankaromaik.blogg.se/
Postat av: johan stene82 stenmark

ja jag såg detta. En bra target iaf.



Nej det kanske är så. Flavio borde man kunna få lite för. Av med lönepost iaf för cato o pavey.



Verkar ju lovande med minst 14 miljoner i ökande intäkter på Swedbank. Fantastiskt om det stämmer.

2011-10-06 @ 18:55:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0