Lite om Atakora och Karikari

Blir ett kortare inlägg än vanligt idag då jag bara ska gå igenom lite om AIKs Lalawélé Atakora och Karikari.
Först ut är inlånade Atakora som enligt mig gjort det riktigt bra under tiden han varit här, främst senaste matchen mot GAIS. Expressen skrev att han skulle kosta omkring 700 000 att köpa loss och det tycker jag är ett givet köp då AIK länge varit i behov av yttermittfältare med hög kvalité. Vi såg senast hur pass mycket bättre kantspelet blev än tidigare under säsongen och det kommer också gynna Karikari som är stark på huvudet.
Aftonbladet gick ut och påstod att AIK kan rata Atakora eftersom att han enligt Fredrikstads sportchef "provspelat i halva Europa". Pinsamt låg nivå på den artikeln, det finns mängder av afrikaner som provspelar överallt utan att få kontrakt. Teteh Bangura var i Trelleborg utan att få kontrakt, Mohamed var i både GAIS och Vasalund och så vidare.
Fredrikstad sportchef låter enbart bitter för att Lala ser ut att lyckas i AIK vilket han inte gjorde där, han hävdar att Atakora misslyckades i Värnamo också, då undrar jag hur det kan komma sig att AIK var mer intresserade av honom än Bangura när de värvade den sistnämnda 2010?
Jag tror riktigt mycket på Atakora och är övertygad om att AIK kommer köpa loss honom. Han har bra speed, effektiv teknik, bra inlägg och bra skott. En nyttig spelare helt enkelt.

***

Karikari har kritiserats av många och även mig efter sina insatser hittills i AIK-tröjan, han visade visserligen goda tendenser när han blev inbytt hemma mot Halmstad, när han startade och avgjorde borta mot Norrköping och nu senast mot GAIS. Bortsett från de matcherna har han dock varit under all kritik men jag börjar tro mycket på honom nu. Man ser att han har det i sig bara att han behöver slipa på vissa detaljer och jag är övertygad om att Nebojsa kommer hjälpa honom med det i vinter.
Förhoppningsvis kan Kari redan 2012 vara en viktig spelare för AIK, men det kan ta längre tid än så och vi måste ha tålamod med honom.
Karikari avgjorde borta mot Peking i år.

***

Jag uppmanar alla att ta sig till Råsunda den 16 oktober mot Häcken då det är dags för sista hemmamatchen för i år då vi även kan säkra Europaspel. Kom och tacka spelarna för en väl genomförd säsong!

***

Så fort säsongen är över kan ni räkna med en rad inlägg, jag kommer dels skriva om och bedöma AIKs säsong men också betygsätta och motivera varje enskild spelares insats under säsongen.
Upplägget kommer vara som så att jag börjar i ett inlägg med målvakterna för att i nästa ta backlinjen o.s.v. Jag kommer även bedöma Andreas Alms insats som tränare.
***

Låg kvalité på inlägget idag, skyller på trötthet och brist på något att skriva om...

Kommentarer
Postat av: johan stenmark

ja det känns som att det kan finnas en hel del att hämta av dessa herrar i framtiden. Det är den absoluta känslan, håller med dig.



Skrev i den artiekeln till aftonbladet. Och undrade hur man kan skriva en så dålig artikel. Och hur man kan dra slutsatsen att han kan komma att få lämna AIK, beroende på vad hans förra tränare uttalat sig om.

Och dessutom flikade man in ett utallande på slutet från mörck. som sa att AIK borde vara intresserade nu när han fått sitt genombrott.



Den kommentaren tog aftonbladet givetvis bort.



Enligt Expressen ska köpklausulen för AIK ligga på ca 700 000 kronor för Atakora. Vilket, om det stämmer, känns som ett givet köp. E ju inte direkt någon chansning. Och jag tror inte han kräver någon monsterlön. Hans värde lär öka bara han signar ett treårskontrakt eller mer, och får lite speltid.

2011-10-04 @ 11:47:21
Postat av: johan stenmark

ska bli skoj att följa utvärderingen av spelartruppen.



2011-10-04 @ 11:48:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0