Lite om vad som händer i Silly Season.

God kväll. För det första vill jag tacka alla som kommit med beröm och konstruktiv kritik. Det värmer oerhört mycket och är hur roligt som helst att höra! Återigen tack.
Det här inlägget lär bli ganska kort och förmodligen ganska dåligt, jag är hemma med hög feber och är hur trött som helst och orkar egentligen inte skriva.
Kommer troligen missa Frölunda hemma imorgon på grund av sjukdomen vilket givetvis är skittråkigt. "Spelarn" på Gnagarforum ska agera klackledare och lovar att få igång på den sömniga klacken. Hade varit kul som fan att se.
Jag uppmanar alla som ska dit att sjunga matchen igenom. Och uppmaning till dem som inte ska dit; Dra dit!

Nog svamlat från min sida och dags att skriva det riktiga inlägget. Idag kommer jag ta upp och kommentera lite av AIKs Silly Season-rykten.
Silly Season var för AIK och övriga Allsvenskan väldigt dött i början av vintern och inte ens Luis Figo-rykten dök upp på GF.
Inte så konstigt kanske med tanke på AIKs vedervärdiga ekonomi. Men nu de senaste dagarna har det dock kommit upp en del rykten, och en försäljning av Tomi Maanoja har även gått i lås.

Jag börjar med Tomi Maanoja, den finska målvaktsalangen som värvades 2008 och hade en mycket turbulent tid i AIK.
Han inledde helt okej och var varken bra eller dålig. Ungefär vad man kan förvänta sig av en ung målvakt som värvas till en helt ny miljö.
Folk trodde stenhårt på Tomi och finnarna själva såg honom som sin största talang och han spåddes bli en framtida Premier League-målvakt.
Men det vidriga benbrottet han drog på sig under en träningsmatch inför 2009 satte gigantiska käppar i hjulet för Tomi.
Maanoja blev borta hela året, och ersatte gjorde Daniel Örlund som hade en mycket stor del i guldet 2009.
Örlund gick till Rosenborg och 2010 skulle bli Tomis revansch.
Men det blev motsatsen och frågan är om Tomi inte hellre varit skadad under 2010?
Utsparkarna hamnade i 80% av fallen på läktarplats, vilket man kunde ha överseende med men när Tomi radade upp katastrofala insatser fick det vara nog.
Det är inte rätt att skylla på en enskild spelare, hela AIK var pissdåliga under 2010 men Tomi hade en stor del i nederlaget.
Bollar rasade in och vid det här laget kunde Tomi knappt stava till självförtroende.
Folk klagade och Tomi hävdade sedan i media att han kände sig "mobbad" av lagkamrater och supportrar. Det förklarar hur dålig moralen var i AIK under 2010.
Tomi fick stå fram till sommaren då inlånade andramålvakten Kenny Stamatopoulos var skadad under våren.
Sedan värvades Ivan Turina in vilket ledde till att Tomi inte fick spela en enda match till.
Senare under året rankades Tomi till och med under målvaktstränaren (!) Lee Baxter som var uttagen i truppen trots att Tomi inte hade några skavanker en match.
För någon dag sedan stod det alltså klart att Tomi återvänder till klubben han kom från, FC Honka.
Jag vet inte riktigt vad jag tycker, lönemässigt är det inte särskilt stor skillnad. Tomi tjänade enligt vad jag hört väldigt lite och Kenny.S är enligt mig för dyr som andramålvakt även om han är bra mycket bättre än Tomi.
Så att ha kvar Tomi hade inte kostat AIK särskilt mycket, och jag kan knappast tänka mig att försäljningen inbringade mer än 100 000 kronor.
Men om Tomi stannat i AIK hade kanske karriären förstörts. Och det är bra med en nytändning i Honka.
Kort sagt hade jag nog velat ha kvar Tomi som andramålvakt minst till sommaren och istället släppt Kenny.S som tjänar minst dubbelt så mycket som Tomi.


Sedan har det ryktats om att Vasalunds 18-åriga mittback Alexander Milosevic valt bort samarbetsklubben Dif för att istället spela i AIK. En kille på GF hävdade att affären snart var i hamn och det vore i så fall oerhört kul tycker jag.
AIK har en tendens att fostra riktigt bra mittbackar och även om jag knappt sett Milosevics vet jag att han lovordats och att han väljer AIK framför Dif trots att de är samarbetsklubbar är ett mycket gott tecken.


Ryktet som dök upp först, och kanske det hetaste av dem gällde Martin Mutumba. AIK-hjälten som skeppades iväg till Ungern på order från Alex Miller har stor hemlängtan och AIK är givetvis högst på önskelistan.
Videoton vill släppa men sportchef Jens Andersson har sagt att AIK kanske inte har råd lönemässigt.
Jag tycker att Martin ska plockas hem, han har ett stort AIK-hjärta och är garanterat revanschssugen och när han är som bäst är han riktigt bra.
Nackdelen är just ojämnheten i hans spel.
AIK är i behov av yttrar och Martin som kan spela på båda kanterna måste vara given.
Agera Jens!


Det sista heta ryktet gäller Markus "Mr.100%" Jonsson som även han längtar hem. Panionios vill bryta hans kontrakt och Jonsson ser AIK som ett alternativ.
Nackdelen är lönen, fördelen är att Kenny Pavey kan flytta upp på sin naturliga position på högermittfältet samtidigt som Markus går in och spelar lika säkert som vanligt och sätter lika många straffar som tidigare.

Värvningar av Markus och Martin skulle innebära att AIK inte behöver värva någon mer. Problemet med yttermittfältare är då löst då Martin kan spela till vänster och Kenny till höger samtidigt som vi får en landslasmeriterad back.
Båda kommer på fri transfer vilket också är väldigt bra för AIK.

Det var Silly Season-genomgången.

För övrigt stort grattis till Per Karlsson som likt Niklas Backman tilldelats en plats i Sveriges landslagstrupp som just nu är i Sydafrika.
Anonyma Pertan har hyllats på GF det senaste dagarna, och det med all rätt!
Stort grattis, och stort grattis även till dig Backman som var bra förra året!
Det är något speciellt med AIK och mittbackar...

Hjälten tillika AIK-supportern Georges Laraque kommer "hem" till den 15 februari då det är dags för derby mot Dif.
Underbart att läsa hans facebooktexter, fler spelare som honom behövs i sportvärlden!
Jag hoppas verkligen att vi får se honom i AIK-tröjan igen, och om man tolkar hans texter så låter det som att han är väldigt sugen.
*****

Blev ett mycket längre inlägg än jag förutspådde, imponerande med tanke på tröttheten, kvalitén på inlägget kan dock ifrågasättas men jag hoppas ni har överseende.
Alla lyckliga som befinner sig på Hovet imorgon, sjung fram AIK till 3 poäng!
Och lycka till "Spelarn".

Dagens bild:

"Alltid oavsett" ?

Kommentarer
Postat av: Dudde

Riktigt bra och underhållande läsning som vanligt!

2011-01-16 @ 17:36:36
Postat av: TankaromAIK

Tack så mycket, det är ruskigt roligt att höra!

2011-01-16 @ 23:35:02
URL: http://tankaromaik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0