Inför AIK-Elfsborg.

Idag söndagen den 31 oktober klockan 17.00 tar regerande mästarna AIK emot plast-Elfsborg på Råsunda.
Elfsborg spelar för att slå AIK som alla hatar.
AIK spelar för ett Allsvenskt kontrakt 2011.

Förutsättningarna är alltså helt olika, Elfsborg ligger fyra och kan visserligen hamna både femma och trea, men det känns ganska orimligt då Elfsborg har 44 poäng, femman Trelleborg har 41 och en match mer spelad plus sämre målskillnad och 3an Örebro har 49 poäng. Elfsborg blir nog nästan garanterat fyra, oavsett seger eller inte idag.

För AIK är situationen annorlunda, efter det så efterlängtade guldet har denna säsong kantats av bottenstrid, spelaförsäljningar, tränarbyten, våldtäkter, sexköp, avstägningar av supportrar, läktarbråk, och mycket annat som skadar klubben.
Trots allt detta ser tabelläget relativt ljust ut efter att AIK vunnit de två senaste matcherna.
Bottenstriden just nu:
11 GAIS 29 8 8 13 32
12 Halmstad 28 9 5 14 32
13 AIK 28 9 4 15 31
14 Åtvidabergs FF 28 7 7 14 28
15 Gefle 28 7 6 15 27
16 IF Brommapojkarna 28 6 7 15 25

AIK alltså tre poäng över kvalplats, och seger idag skulle innebära säkrat kontrakt, vilket gör att man kan slappna av något och slipper en ångestmatch mot Åtvidaberg i sista omgången.

Men man ska absolut inte glömma att trots att Elfsborg i princip inte har något att spela för så möter dem AIK, och AIK vill alla alltid slå.

Ska jag tippa ett resultat, så känns det som att AIK vinner, trots att de inte gjort det mot Elfsborg på hur länge sen som helst så är jag övertygad. Om alla spelare går in med rätt inställning så ska vi kunna kriga oss till tre pinnar.
2-0 vinner vi med, målskyttar: Bangura och Pavey.

Startelvan då? Den jag önskar se är följande:

Målvakt: Ivan Turina

Högerback:Kenny Pavey  Mittbackar:Walid Atta och Niklas Backman. Vänsterback: N-E Johansson.

Högermittfältare:Viktor Lundberg. Inntermittfält:Helgí Danielsson och RÅP. Vänstermittfält: Antonio Flávio.

Anfall: Mohamed Bangura och Goran Ljubojevic.

(Jag vet startelvan hamnade konstigt)


Kommentar:
Jag gillar Ivan Turina mer än Kenny Stamatopoulous. Den här matchen passar en vinnare som Turina bättre också.

Backlinjen känns given, vinnarskallen och krigaren Kenny Paveys ledaregenskaper behövs idag, han kan lyfta hela laget. Walid Atta och Niklas Backman är i stort sett ända alternativen i backlinjen då Pertan är skadad. Jag tror att Atta kan radera ut Denni Avdic. Nisse Johansson har rutin och gjorde en bra match senast, det kan man inte ta ifrån honom. Jag gillar egentligen Christoffer Eriksson mer, men han gör för många juniormisstag och Nisse känns som ett säkrare kort i en viktig match som denna.

Mittfältet blir det gamla vanliga, Lundberg har varit dålig och sett orutinerad ut under de flesta matcherna han spelat i år, Halmstad borta senast inget undantag trots att han svarade för ett snyggt mål. Hans bössa kan behövas.
Helgí och RÅP har gjort det bra tycker jag, även om man saknar Dulles fina passningsspel. Kanske, kanske ska Tjerna in i mitten istället för RÅP enligt mig.
Flávio har gjort en betydligt mycket sämre säsong än ifjol, trots det sett helt okej ut senaste matcherna.

Bangura behöver jag inte ens motivera, tio gånger bättre än hela laget tillsammans. Goran inledde svagt när han kom, men har visat vissa positiva tendenser senaste tiden.
Om Goran börjar tröttna så ska dock CH in.
_______________________________________________________________________________________________________

Publiksiffran hamnar nog på runt 16 000 skulle jag tro.

Vill bara påminna alla som läser om hur sjukt viktig dagens match är, det handlar om Allsvenskan eller Superettan 2011. Den som inte kommer utan en bra ursäkt måste vara bajare.





I fjolårets match på Råsunda blev det 0-0 efter att AIK hade ett kraftigt spelövertag.
Bild: JesperZerman.se



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0