Nästa års AIK. Del 3.

Hej, efter några dagars frånvaro på grund av plugg och lite annat är det nu dag för del 3 i serien "Nästa års AIK". Denna gång står mittbackarna på tur, men innan jag inleder måste jag bara tacka för berömmet jag fått. Sjukt roligt när folk kommenterar och uppskattar bloggen! Tack så mycket.

Niklas Backman #2. Kom till AIK: 2010. Kontraktslängd: 2013.
Kommentar: Skrev på för AIK inför säsongen 2010 och hade under 2009 gjort några matcher på bänken. Niklas Backman hade lovordats av många efter sina insatser i Väsby United, men frågan var om han skulle hålla för AIK?
Och efter några matcher var svaret solklart, hyllningarna hade varit välförtjänta och Backman stod under 2010 för ett gäng riktigt stabila matcher där han spelade tryggt och rutinerat trots sin ringa ålder.
Jag anser att Niklas Backman är ett perfekt framtidsnamn och är helt övertygad om att AIK ska behålla honom och låta Backman utvecklas ännu mer. Hans potential kan mycket väl göra honom till en av Allsvenskans bästa mittbackar inom ett par år.
Det är även väldigt bra att ha hans stenhårda frisparkar som ett vapen, de påminner en hel del om Jos Hooiveld.
Under Väsbytiden sa folk ofta att han hade stora ledaregenskaper vilket han inte riktigt bevisat i AIK, men jag förstår att det är svårt att som ung komma in och styra sina medspelare när det blåser kallt. Men ge honom några år så har även de egenskaperna visat sig tror jag.
Kortfattat är jag övertygad om att Backman ska stanna.
Slutsats: STANNA.

Foto: Jesperzerman.se

Per "Pertan" Karlsson #3. Kom till AIK: 2008. Kontraktslängd: 2012.
Kommentar: Pertan har hängt med ett bra tag, och det är falskt att han kom 2008, han gjorde faktiskt A-lagsdebut så tidigt som 2003 men återvände från utlåning till Åtvidaberg 2008.
Per Karlsson är den tillbakadragna mittbacken som knappt syns men trots det gör väldigt mycket nytta. Han stod för ett oerhört bra 2009, men 2010 har kantats av skador och ganska svaga prestationer när han väl spelat.
Pertan med sin anonyma spelstil behöver en ledare bredvid sig som styr och ställer i backlinjen, till exempel Jos Hooiveld. Utan en sådan blir Pertan betydligt mycket sämre, och frågan är om Backman tar på sig den rollen 2011? Och en annan fråga är om Pertan lyckas hålla sig skadefri 2011? Om svaren är ja på de två senaste frågorna är jag övertygad om att Per Karlsson kommer stå för en mycket bra och stabil säsong nästa år.
Hans styrkor är enligt mig positionsspelet och vigheten, och svagheten är som sagt försiktigheten och de bristande ledaregenskaperna som en mittback behöver. Men det vore extremt dumt att försöka skicka iväg en trogen spelare som Per Karlsson som har tid kvar på kontraktet och fortfarande är väldigt utvecklingsbar.
AIK behöver dock minst en till mittback om inte Nisse kliver in där och frågan är om man ska värva en back-up-spelare till Pertan och Backman eller om man ska värva någon som ska gå rakt in i startelvan. Blir det de sistnämnda lär Pertan nästan garanterat återfinnas på bänken år 2011.
Men min åsikt är ändå att Pertan ska stanna.
Slutsats: STANNA.

Per Karlsson 1
Foto: Jesperzerman.se

***

Det var del 3, någon gång i helgen lär del 4 komma med yttermittfältare.

Kommentarer
Postat av: Emerson

Kul läsning, tycker inte att vi ska värva en bättre back än pertan, det har vi inte råd med. RÅP har visat att han kan ta mittbacken om det skulle behövas. Värva den där 18-åringen från Vasalund säger jag så har vi en extra om vi får långtidsskada på pertan/backman/råp.

Nisse ska inte spela mittback, han är för långsam.

2011-01-14 @ 23:54:30
Postat av: TankaromAIK

Håller med, men Milosevic vore grymt bra back-up!

2011-01-16 @ 00:08:41
URL: http://tankaromaik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0