Nästa års AIK. Del 2.

I brist på annat att skriva om kör jag andra delen i "nästa års AIK" där jag ger mina åsikter om huruvida olika spelare ska få vara 2011 eller inte.
Förra gången behandlade jag målvakterna, och denna gång är står ytterbackarna på tur.

Kenny Pavey #14. Kom till AIK: 2006. Kontraktslängd: 2011.
Kommentar: Inte så mycket att diskutera egentligen. Tredjekapten efter Tjerna och Nisse, och enligt mig borde han vara vice kapten. Slitvarg som utsöndrar enormt med energi. Har flyttats ned från högermittfältet till högerbacken vilket jag tycker påverkat honom negativt, men han gör ändå helt okej ifrån sig trots att det då och då kan bli lite väl mycket rensningar. Kenny ska absolut vara kvar då han är en av klubbens fanbärare, en hjälte som aldrig viker ned sig och alltid går in 110% för att utföra sin uppgift perfekt. Inte alls lika bra som 2006 men bara viljan gör honom till en bättre spelare.
Vem minns inte hans målfirande efter att han kom in mot Bajen vid ställningen 1-1 guldåret 2009. Det tog honom en minut sedan hade han forcerat bollen i nät och firade genom att hoppa upp på gallret vid Norra.
Oavsett om han bänkas eller inte så klagar Kenny aldrig, och istället för att grina ut i media vilket många spelare gör nu för tiden så försöker han bevisa varför han ska spela. Jag minns guldmatchen 2009 då han bänkades men blev inbytt vid ställningen 1-1 och han gick in 200% i varje duell.
Enorm vinnarskalle som måste vara kvar för att AIK ska ha kvar stommen.
Slutsats: STANNA.

(Klicka för större bild)

Nils-Eric "Nisse" Johansson #4. Kom till AIK: 2007. Kontraktslängd: 2013.
Kommentar: Jag har aldrig förstått Nisses storhet, och kan verkligen inte begripa hur han kan ha spelat i bland annat Blackburn.
Den riktiga styrkan han har är huvudspelet men utöver det ser jag betydligt fler brister och svagheter än styrkor.
Snabbheten, tekniken, inläggsfoten, brist på ledaregenskaper trots bindeln och ja listan kan göras lång. Ändå ses Nisse som en nyckelspelare av väldigt många, vilket jag verkligen inte förstår. När han möter en bra högermittfältare får han agera rundningskon, ett exempel på det är i något derby mot Dif för något år sedan då deras snabba högeranfallare Boyd Mwila var det enda riktiga hotet.
Hans ledaregenskaper ser jag inte riktigt heller, han märks knappt på planen och är ingen som lyfter laget med varken uppoffrande spel eller genom att peppa lagkamraterna.
Att han dessutom sitter på en fet lönecheck gör bara saken värre. Problemet är dock att Nisse signade nytt i början av 2010 (eller slutet av 09, minns inte riktigt) och kontraktet sträcker sig till 2013. Nisse är gammal och har inget större marknadsvärde, men om det finns någon intresserad köpare, så varsågod!
Slutsats: SLÄPP.

(Klicka för större bild)

Christoffer Eriksson #23. Kom till AIK: 2007. Kontraktslängd: 2011.
Kommentar: Christoffer Eriksson kom till AIK år 2007 men lånades ut till Väsby och återvände inför 2010.
Han har inte spelat särskilt och när han väl gjort det har resultaten varit varierade. Debuten kom mot Häcken då han fick spela en halvlek efter att Nisse hade besvär med magen. Då gjorde han det riktigt bra tycker jag. Men sedan stod han för några bra och några dåliga insatser den korta tid han spelade. Eftersom att han spelade så kort tid är det givetvis svårt att bedöma honom, men jag tycker att han visat goda potential och om han slipar bort juniormisstagen kan han bli en riktigt nyttig spelare i framtiden.
Frågan är om han verkligen vill vara kvar i AIK då Nisse känns given på vänsterbacken ett par år framöver.
Slutsats: STANNA.

(Klicka för större bild)
***
Samtliga bilder är från Jesper Zerman.

***

Då var ytterbackarna avklarade, avslutar här då jag måste hinna käka något innan jag beger mig till mötet i Restaurang Råsunda med start 19.00.

Kommentarer
Postat av: Dudde

Bra skrivet och kul att någon tar sig tid med att göra såna här funderingar. Har hållit med dig på nästan alla argument. Ser fram emot analysering utav resten av laget!

2010-11-15 @ 19:05:01
Postat av: Bang Bang

Bara jag som tycker att Eriksson bör skolas om till yttermittfältare? Aldrig blivit övertygad om att han klarar av rollen som vänsterback på den här nivån. Han kan säkert göra en 'Gareth Bale' och ta klivet uppåt och slå igenom på allvar. Bale hade exakt samma problem som Eriksson.



Läskigt bra vänsterfot och stark offensiv men saknar mycket i defensiven.

2010-11-15 @ 19:21:30
Postat av: TankaromAIK

Dudde

Tack så mycket, riktigt kul att höra! Verkligen roligt att någon uppskattar det man gör.



Bang Bang

Inte tänkt på det tidigare faktiskt, men jo låter faktiskt väldigt intressant. Lorentszon hade brister i defensiven när han kom och sedan skolades han ju om till yttermittfältare där han gjorde det bra mycket bättre enligt mig.

Helt klart intressant tanke.

2010-11-15 @ 23:55:35
URL: http://tankaromaik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0